Markedsføring i sosiale medier

Ønsker du en effektiv og en høyest relevant måte å eksponere dine varer og tjenester, kan jeg garantere deg at markedsføring i de sosiale kanalene kan være rett for deg, og verdt å ta en titt på.

I dag brukes det utrolig mye tid på sosiale medier verden over, og i dagens samfunn lever mange like mye på sosiale medier som i den virkelig verden. Disse sosiale mediene har kommet for å bli, og er dermed blitt minst like viktig som den tradisjonelle markedsføringen. Det er derfor ikke til å legge skjul på at de tradisjonelle markedsføringsmetodene som TV, radio, aviser osv, i stor grad er på vei til å bli tatt over av den teknologiske hverdagen vi lever i nå.

Ettersom at det i dag florerer av reklame på de sosiale mediene, har innhold aldri vært viktigere enn det er nå. Sosiale medier gir oss en unik mulighet til å kommunisere med den ønskede målgruppen, men det er avgjørende å skille seg ut, slik at det nettopp er ditt budskap som er med på å vekke oppmerksomhet og nysgjerrighet for publikumet som er ønsket. Dagens generasjon er nemlig selektive  når det gjelder hva de gidder å engasjere seg i på de sosiale mediene. For markedsførere er det dermed utrolig viktig å ha fokus på de stedene og plattformene hvor målgruppen faktisk befinner seg og bruker tiden sin.

Det finnes en mengde sosiale medier å velge mellom, blant annet; Facebook, Instagram, Linkedin og Snapchat. For å oppnå den suksessen en ønsker, er det viktig å forstå samspillet mellom eget innhold og målgruppens interesser. Hva som skiller de ulike plattformene fra hverandre og hvordan din bedrift kan nå ut til akkurat din målgruppe er vesentlig ved bruk av sosiale medier. Det hjelper nemlig ikke å kjøre på med en markedsføring og f.eks masse reklame i feil kanaler dersom budskapet ikke kommer frem til riktig mottaker, og eventuelt potensielle mottakere. 

Men fortvil ikke, med en godt gjennomtenkt strategi og litt planlegging, har du all mulighet til å oppnå en stor suksess på sosiale medier.

Her er noen enkle tips og triks som kan hjelpe deg på veien når du skal markedsføre i sosiale medier.

Først og fremst ha kontroll på hvilken strategi du skal velge, det vil være avgjørende at du har et tydelig mål for gjennomføringen. Det finnes ingen fasit på hva som er rett og galt, ettersom at dette varierer ut i fra hva du ønsker å oppnå ved markedsføringen. Når du utvikler strategien din prøv å fokuser på kun én målgruppe, hvor du er så spesifikk som mulig. Hold deg til planen hele veien, og ikke bestem deg for noe nytt underveis, her er det viktig å være konsekvent. Et annet godt tips er å være personlig, hva er det som skiller deg ut fra mengden? Våg å skille deg ut, slik at det er akkurat din markedsføring som tiltrekker seg oppmerksomheten.

Som skrevet tidligere er det også utrolig viktig at du velger riktig plattform, sånn at du faktisk treffer riktig målgruppe. Videre kan det være en stor fordel å holde en viss balanse når det kommer til hva du legger ut. Noe bør være underholdene, morsomt og interessant for følgerne, og noe bør være direkte rettet mot budskapet du skal formidle. Ikke glem at det hele tiden er nødvendig å tenke nytt, forandringer i den digitale verden skjer stadig vekk og det er derfor lurt å holde seg oppdatert!

Bilde lånt fra https://digiblog.co/social-media-marketing/

Én kommentar til “Markedsføring i sosiale medier”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *