Growth hacking – fremtidens markedsføring?

I denne ukens blogginnlegg skal jeg fortelle dere hva Growth hacking er og hvordan dette fungerer, jeg skal også gi noen eksempler på hvilke bedrifter som jobber med akkurat dette.

Kan du tenke deg til hva Amazon, Google og Netflix har til felles? Det er nok flere mulige alternativer her, men at disse tre kjører tusenvis av eksperimenter og såkalte «growth hacks» i året, er det ingen tvil om.

Hva er Growth Hacking?

10 Cost Free Growth Hacking Tips to Increase Mobile Conversions
Bilde lånt av https://neilpatel.com/blog/cost-free-mobile-growth-hacking-tips/

Growth hacking er først og fremst en strukturert tilnærming til å finne smartere og mer effektive måter å drive vekst på. Gjennom hele kundereisen fokuserer de på å se muligheter, ikke bare på å drive kunden inn til produktet eller tjenesten.  Dette er med på å oppdage nye måter å tenke markedsføring på.

Innenfor Growth hacking finner vi tre stikkord som kan være viktig å huske på, og som er kjernen i denne metodikken; nemlig eksperimentering, testing og analyse.

Er dette fremtidens markedsføring?

Growth Hacking handler jo i stor grad om å tenke utenfor den tradisjonelle markedsføringsboksen som du kanskje er vandt med. Her er du nødt til å være åpen og se på nye muligheter og måter ting kan gjøres på. Kanskje har man ikke budsjett nok til å benytte seg av store markedsføringskampanjer, og i stedet ønsker man å benytte seg av kreativitet, målinger, analyse og testing for å kunne skape oppmerksomheten du ønsker rundt produktet eller tjenesten din. Det er ikke selve markedsføringen som skal føre til at bedriften vokser, det er produktet eller tjenesten som den bestemte bedriften tilbyr. Så hvordan kan du lage et så bra produkt, at folk faktisk er villig til å dele det på sine sosiale kanaler, fortelle om det til eventuelt familie, venner eller kanskje naboen? Målet og det hele handler om en viral spredning, blant annet gjennom sosiale medier.

«Hvordan kan vi designe produktet på en slik måte som gjør at vi slipper å bruke penger på markedsføring?»

Denne metodikken brukes ofte i tidlige faser, hvor man gjerne ønsker en massiv vekst på kort tid og på små budsjetter, men har i sin tid også nådd større bedrifter. Som skrevet over fokuserer bedriftene på å finne smartere og rimeligere alternativer til tradisjonell markedsføring, som sagt da sosiale medier, viral markedsføring eller målrettet reklame. Dette brukes  i stedet for å kjøpe reklame gjennom mer av de tradisjonelle som radio, avis og TV.

Hvorfor benytte seg av Growth Hacking?

  • For å finne nye måter å vokse eller hindre kundefrafall på
  • Hvis du er villig til å jobbe raskere, være mer iterativ og datadreven
  • Hvis du ønsker et alternativt/supplement til tradisjonelle markedskanaler

Dersom du ønsker å lære litt mer, forklarer denne videoen dette på en god måte.

Hvilke selskaper har benyttet seg av denne strategien?

I Norge har vi kanskje ikke like mange eksempler på selskaper/bedrifter som har oppnådd en vellykket bruk av denne typen markedsføring, selv om de fleste nye norske selskapene på et eller annet nivå bruker en eller flere av teknikkene. 

Men vi har flere eksempler på selskaper som har benyttet seg av den såkalte Growth hackingen. Facebook, Twitter, samt LinkedIn, AirBnB og Dropbox er noen av selskapene som har vokst gjennom kvaliteter og mekanismer bygget inn i produktet i seg selv. Dropbox som et av eksemplene, har benyttet seg av spill mekanismer som er med på å spre produktet fra bruker til bruker. Eksempelvis – vil du da få litt ekstra gratis lagring for hver gang en ønsket handling blir gjennomført. Alle disse handlingene vil da handle om vekst, som for eksempel invitere sine venner til også å benytte seg av Dropbox.

LinkedIn benytter seg også av noen av de samme mekanismene, hvor du oppnår en høyere poengsum når profilen din blir mer og mer komplett.

Tilslutt, for å ikke snakke om Facebook. Hvor både produktet, forretningsmodellen og vekststrategien én og samme ting, rett og slett det sosiale nettverket i seg selv.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

//Madelen

Kilder
https://www.fullstakk.no/growth-hacking?gclid=EAIaIQobChMIzIWGmaHC6QIVQ0QYCh3_JwgAEAAYASAAEgImYfD_BwE
https://grunderbloggen.e24.no/2015/01/28/legg-ned-markedsavdelingen-na-er-det-growth-hacking-som-gjelder/index.html

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *