En digital markedsføringsstrategi

Hva er egentlig digital markedsføring, og hvordan kan vi bruke dette effektivt?

Jeg skal i dette innlegget prøve å gi deg en innføring i hva digital markedsføring er, og se på noen tips til hva du kan gjøre for å sette opp en god markedsføringskampanje.

Digital Marketing Chart With Keywords And Icons Sketch - eコマース ...
Bilde lånt av https://www.istockphoto.com/jp/%E3%83%99%E3%82%AF%E3%82%BF%E3%83%BC/digital-marketing-chart-with-keywords-and-icons-sketch-gm576600818-99079669

Først og fremst kan vi se på noe som enkelt som forskjellen på den tradisjonelle markedsføringen og den digitale markedsføringen. I en tradisjonell markedsføring ser vi blant annet to store ulemper ved at det kun er en enveis kommunikasjon, og du vil ikke få noen tilbakemelding i sanntid.

Digital markedsføring derimot, åpner opp for kanaler med toveis kommunikasjon, med våre kunder og potensielle kunder. Her vil du derimot få tilbakemeldinger i sanntid og du kan umiddelbart få vite om det du gjør fungerer eller ikke.

Så i jungelen som er markedsføring er det viktig å ha en digital markedsføringsstrategi.

Dersom du setter inn en annonse for de nye badedraktene i papiravisa, får både Ola, Per og Kari se annonsen, men verken Ola eller Per har noe interesse av å se denne annonsen. Likevel betaler du for at de skal se den.

Du vet heller ikke hvor mange kvinner som har sett annonsen eller hvor mange av de som faktisk kjøpte ny badedrakt på grunn av din annonse.

Dersom du benytter deg av digital markedsføring trenger ikke Per og Ola å se annonsen din for badedrakter. Men du kan betale for at Kari ser denne annonsen – og ikke minst kunne måle effekten, og gjenta annonsen for de som virker interessert, men som ikke har kjøpt noe enda.

Med dette eksempelet over– ser du forskjellen på hvordan en tradisjonell markedsføring gjøres, i forhold til en digital markedsføring. Digital markedsføring kan være svært kostnadseffektivt, selv for små budsjetter, så lenge det gjøres riktig. Som sagt er det da viktig å ha en digital markedsføringsstrategi, som blant annet er med på å hjelpe bedriften din med det du ønsker å oppnå.

Hva skal en digital markedsføringsstrategi inneholde?

En digital strategi skal blant annet si noe om målene som er satt, hvilke digitale kanaler du ønsker å benytte deg av, og hvilke aktiviteter du ønsker å gjennomføre. Kort sagt handler dette om hva som faktisk skal gjøres. En fordel med digital markedsføring er at du også får en unik forståelse av forbrukerens atferd. Denne forståelsen kan du brukt til å målrette dine kampanjer ned til den minste detalj, slik at du kan treffe akkurat de du selv ønsker.

Vi skal nå se på noen gode tips til hva du kan gjøre for å oppnå en full effekt av din digitale markedsførings kampanje.

1. Digital markedsføring

Som skrevet over er det viktig å sette opp en god digital markedsføringsstrategi. Har du en strategi som fundament vil deg bli enklere å nå de personene du faktisk ønsker på en effektiv måte. En god strategi vil gi deg flere muligheter, vi skal se på noen av de ->

  • Samle inn informasjon om kunder og leads
  • Utvikle egne kommunikasjonskanaler
  • Åpne nye muligheter til nye kunder, og beholde allerede eksisterende kunder
  • Enklere å nå dine satte målgrupper
  • Automatisere – for en enklere hverdag
  • Analysere

Punktene over vil være med på å gjøre hverdagen enklere for deg selv, i tillegg til at du kan nå ut til et helt nytt publikum på en mer effektiv måte. I dag gjelder det å henge i stroppen, ettersom at det hele tiden vil komme nye verktøy og metoder for å markedsføre, så å automatisere en del av arbeidet vil være helt nødvendig, slik at du har muligheten til å henge med, og holde deg i front.

2. Gode hjemmesider

Dersom du ikke har en hjemmeside, eller den muligens er litt utdatert i forhold til dagens standard, bør du vurdere å investere i en nå. Bedriftens hjemmeside vil være deres ansikt utad, og den vil også være grunnlaget for all digital markedsføring som skal gjennomføres.

Når du utvikler en hjemmeside, er det utrolig viktig at siden skal være responsiv – som vil si at den må fungere på mobilen også, ikke bare på pc. Det er også viktig å ha en god søkemotoroptimalisering, ettersom at dette vil øke sjansen din for å komme høyt opp i organiske søk, som igjen vil gjøre det lettere for eventuelt potensielle kunder å finne deg.

3. Sosiale medier

I dagens samfunn er nesten hele Norges befolkning på sosiale medier. Om din bedrift ikke er der, vil du gå glipp av uttalige og store muligheter. For eksempel, er det hele 3,4 millioner nordmenn som benytter seg av Facebook. Her har du gode muligheter til å kunne kommunisere med en stor gruppe mennesker. Det er ikke nødvendigvis at Facebook bør være din hovedkanal, det kommer helt ann på hvilken målgruppe du ønsker å rette deg etter. Men det er utrolig viktig at du er tilstede i den aktuelle arenaen, slik at du har muligheten til å kommunisere med kundegruppen. Dette gir deg også en gylden mulighet til å snu eventuelle negative omtaler, til en positiv omtale. Dersom du ikke er tilstede, vil du heller ikke ha denne muligheten.

Sosiale medier i dag kan brukes til så mangt, og er en fantastisk kanal for å hente inn leads, skape og bygge merkevaren. Her vil det være viktig å finne den kanalen/det sosiale mediet som passer best med din valgte kundegruppe.

Når du ønsker å dele noe på sosiale medier bør dette være av høy kvalitet og noe som fanger oppmerksomheten og interessen til kundegruppen.

4. Blogg

Mange vil nok tenke «Er jeg nødt til å skrive blogg?», og svaret er ja. Her er det mange gode muligheter, og dette er en av de mest effektive måtene for å øke synligheten på. Her kan du lage innhold som er høyest relevant for din kundegruppe og dermed skape interesse. Her har du også muligheten til å komme høyere opp i organiske søk, dersom du benytter deg av søkeord.

Det er ikke nødvendig å måtte blogge så ofte, men 1-2 ganger i måneder vil hjelpe deg mer enn dersom du ikke blogger i det hele tatt. Her kan du prøve å planlegge hva du kan skrive om, og hva som faktisk interesserer din kundegruppe.

5. Nyhetsbrev

Det å sende nyhetsbrev til potensielle kunder er også en veldig viktig del. Jeg er ganske sikker på at du flere ganger har gitt bort e-post adressen din fordi du da får en bedre tilbud. F.eks. dersom du abonnerer på dette nyhetsbrevet vil du få 15% ekstra på ditt neste kjøp.

Nyhetsbrev er viktig! Bare det at en person mottar e-posten din, så er mye av jobben allerede gjort.

6. Analyse av resultatene

Analyse er dessverre et undervurdert verktøy, men det er når du først bruker de dataene man sitter på, og analyserer disse at denne typen markedsføring virkelig kan effektiviseres og målrettes. Det finnes flere analyse verktøy, og det er viktig at vi vet hvordan vi kan bruke dem. I Facebook har vi flere analyse muligheter, men det beste ligger i Facebook Business Manager.

Andre gode analyseverktøy kan være; Google Analytics og Google Ads. Dersom du kombinerer disse verktøyene er du godt på vei, både til å forstå dine målgrupper, og muligheten til å måle effekten av markedsføringen.

Bruk dataene du sitter på riktig!

Så med disse seks ulike tipsene er det bare å begynne å legge en plan for hvordan du ønsker å gjennomføre og bruke digital markedsføring i din neste kampanje.

What is a Digital Strategy? Is it Something Businesses Need? - Top ...
Bilde lånt av https://www.belly-and-brain.com/blog/2018/6/12/why-we-still-need-digital-strategy

//Madelen

Kilder
https://blogg.faerdermarketing.no/hva-er-digital-markedsforing
https://tenkdigitalt.no/blog/digital-markedsforingstrategi/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *