Hva er forskjellen på organisk søk og betalt søk?

Jeg er ganske sikker på at omtrent alle har gjort et Google søk før. Bare tenk på hvor mange ganger i løpet av en dag du søker etter noe på søkemotoren, og du muligens innser hvor avhengig du faktisk er av denne søkemotoren, som hjelper deg med å finne svar på noen av livets mest forvirrende spørsmål om alt mellom himmel og jord. Når du benytter deg av slike søk, vil dette gi deg to typer søkeresultater, nemlig betalte søk og organiske søk.

Dette har du kanskje ikke hørt om før? Så hvis du er interessert i å finne ut av dette, skal jeg forklare deg forskjellen på disse to søkeresultatene lenger ned i innlegget.

«En søkemotor er en type programvare som leter frem informasjon fra internett, eller et bestemt datasystem. Resultatet av et søk samsvarer med et bestemt søkeord, og søkemotoren vil rangere treffene etter hvilket innhold som er mest relevant»

Dette er årets mest populære Google-søk i Norge | Google Norge
Bilde lånt av https://kommunikasjon.ntb.no/

Betalte søkeresultater

Først og fremst skal vi se på betalte søkeresultater, som er betaling per klikk og i utgangspunktet dermed reklame. Flere annonsører betaler for å få sine annonser vist, dersom vi gjør et søk som inneholder et spesifikk nøkkelord. Disse annonsene vil da vises øverst til høyre for de organiske søkeresultatene. Gebyret du skal betale for annonsen din, avhenger av antall klikk eller visninger du mottar. Dette vi da si at du bare betaler for de som faktisk viser interesse for akkurat ditt produkt eller din tjeneste. Hvordan annonsen blir plassert bestemmes av en anbudsprosess for annonser og kvalitetspoeng for søkeord.

Betalt søk er annonsering i søkemotorene (av engelsk Search Engine Marketing) og er forkortet til SEM. Du blir kun belastet for per klikk på annonsen CPC (cost per click), som ofte refereres til PPC (pay per click).

Fordeler ved betalt søk/annonser

  • Høy kjøpsintensjon – for eksempel; produkt eller mer spesifikke nøkkelord, vil få flere klikk enn organiske resultater. Dersom jeg søker etter «Hvite Nike sko», er dette mest sannsynlig fordi jeg har en tanke om å kjøpe meg nye sko og ønsker å finne ut mer om de. Dette gjør at jeg faller inn i en gruppe med høy kjøpsintensjon.
  • Kortere tid – dersom du betaler for annonseplasseringen vil det i motsetning til organiske søkerangeringer ta mye kortere tid å komme seg til toppen, og dermed bli plassert øverst på rangeringen. Organiske søkerangeringer kan ta måneder eller år, før de vises på den første siden.

Ulemper ved betalt søk/annonser

  •  Kostnader – ved å benytte seg av betalte søk, fører det også med større kostnader. Dette vil selvfølgelig koste penger, ettersom at det er mange andre konkurrenter som også ønsker å ha den øverste plassen. Så, jo mer konkurransedyktig søkeordet er, jo mer er budprisen for hvert klikk.
Eksempel søk – «Hvite Nike sko»

Organiske søk

Som skrevet over skiller vi mellom betalt og organisk søk. De 3-5 første oppføringene i Googles resultatopplistning, eller annonser plassert på sidene er betalte søk. Organiske søk også kjent som søkemotoroptimalisering (SEO) er alle oppføringene under disse annonsene. Resultatene vil her rangeres etter hvor relevant innholdet er i forhold til søkeordet du har skrevet i søkefeltet på f.eks Google (søkemotoren). Her handler det om å lage innhold som gjør at det fortjener en høyere plassering, i forhold til dens relevans og kvalitet, i motsetning til å betale for dette. Organiske søk kan du ikke betale deg til, men du må rett og slett fortjene å komme deg oppover.

Fordeler ved organiske søk

  • Rangering – ved å benytte seg av organiske søk, og dermed nå topprangering, vil det være lettere å holde denne rangeringen høy. Dette fordi du blant annet kan få en autoritetsstatus, og er med på å bygge tillit til brukerne.
  • Permanent – dersom innholdet som rangeres høyt er av god kvalitet, har den med stor sannsynlighet en evig tilstedeværelse.
  • Bedre klikkfrekvens – klikkfrekvensene er bedre for organiske søkeresultater. Høy rangering av søkemotorer vil gi en oppfatning av tillit hos søkere, som igjen innebærer høy status og lederskap. Dette igjen, vil gi bedre klikkfrekvenser til nettstedet.

Ulemper ved organiske søk

  • Tar lang tid – det kan ta måneder eller år for organiske resultater å komme seg opp på toppsiden, dette avhengig av konkurransekraften til søkeordene som er involvert. Det tar også langt tid før man ser resultater
  • Ressurskrevende og pågående – for å få høye rangeringer krever det både å lage innhold og bruke søkemotoroptimaliseringstaktikker.
  • Lite forutsigbarhet
  • Kompleks og dynamisk teknologi

Hva med å kombinere SEO og SEM?

Dersom du ønsker å få best mulig resultater på internett, vil det være nødvendig å være synlig både i organisk og betalte søk. Dette vil dermed si at din bedrift har behov for en SEO – strategi og en SEM – strategi.

Dersom du fokuserer på søkemotoroptimalisering (SEO), vil bedriften hente inn trafikk til deres nettsider på en gratis, organisk og naturlig måte.

Allikevel kan du også benytte deg av søkemotormarkedsføring (SEM), hvor du da har andre muligheter for å øke trafikken til deres nettsider, da gjennom betalte søk.

Som skrevet over vil det alltid være fordeler og ulemper ved begge søkene. Så en god blanding vil muligens være en god løsning, da vil du kunne dra fordeler fra begge områder.

Eksempel; Med betalt søk kan du sette opp en kampanje og få den ut samme dag som du setter den opp. Dersom bedriften din har et tilbud som varer i en begrenset tidsperiode, og dessverre ikke kommer høyt nok opp i resultatene på organisk søk, vil det da være effektiv å bruke betalt søk, for å skape en umiddelbar oppmerksomhet til kampanjen du da har satt opp.

Hvordan kan markedsførere ta i bruk dette?

Gjesteforelser Håkon Njøten hadde blant annet fire tips til hvordan man kan optimalisere sin SEO;

1. Lage en webside – bedriften må ha en nettside, blogg eller en generell side

2. Valg av nøkkelord – å velge riktig nøkkelord er fundamentet for en vellykket SEO strategi. Når du velger nøkkelord så velger du samtidig en «fight» med andre bedrifter som kjemper om å nå til topps med de samme ordene.
1. Velg nøkkelord som samsvarer med merkevarens posisjonering
2. Vektlegg nøkkelord som har mindre konkurranse

3. On Page Optimering
– URL optimering (på alle sider)
– Title og Meta description
– Overskrifter
– Antall nøkkelord
– Bilder og video

4. Off Page Optimering
Skriv godt innhold for følgerene dine – løs deres problemer. Benytt andre hjelpemidler; linke til andre, online PR, Blogg, samarbeid med partere, email osv.

//Madelen

Kilder

https://www.omegamedia.no/organisk-sok
https://nettrafikk.no/synergi-seo-betalt-sok/
https://www.idium.no/b/seo-og-betalt-soek-best-sammen
https://presmarymethuen.org/no/dictionary/what-s-the-difference-between-organic-search-and-paid-search/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *