Hvordan starte nettbutikk? Del 1

Enda et semester nærmer seg nå slutten, og i forbindelse med valgfaget Digital markedsføring har jeg og min medstudent Anniken Uhl Bakke fått i oppgave å opprette og lansere vår egen nettbutikk. I dette innlegget skal dere derfor få bli med oss gjennom prosessen om hvordan dette har vært.

Planlegging av nettbutikken
Når vi fikk beskjed om at vi i den avsluttende eksamen for dette semesteret skulle opprette en funksjonell og brukervennlig nettbutikk, visste vi med engang hva vi hadde lyst til å designe og selge. Valget falt dermed enkelt på klær og tilbehør, da vi begge to er moteinteresserte, og har en stor lidenskap for akkurat dette.  Allikevel finnes det utallig mange ulike stiler å velge mellom når det kommer til mote, og klær, så da gjaldt det bare å finne en stil vi ville rette oss etter. Valget falt tilslutt på basics, enkle plagg med lite detaljer, som kan brukes til det meste. Vi ønsket å ha en avdeling for både damer og herrer. Bakgrunnen for at fokuset havnet på enkelt print, er blant annet fordi det passer til så og si alt, og det er plagg som kan brukes om og om igjen uten at man blir lei.

Noe annet vi også ønsket å ha fokus på i vår nettbutikk, var bærekraft, noe vi også har skrevet om på bloggen tidligere, og gjerne ville ta med oss videre. Plaggene våres vil kunne brukes til mye, og er såkalte nøkkelplagg som enhver garderobe har behov for. Dette kan da være med på å minske andelen bruk og kast i klessamfunnet.

Etter at vi nå hadde funnet ut av hva slags produkter vi ønsket å selge, og tilby kundene, var neste steg å finne et passende navn til nettbutikken. Her gjaldt det å være kreativ, og finne ut av hva som passet best. Etter mange forskjellige forslag, og testing av ulike navn og passende logoer, falt valget til slutt på «Le Minimal». Le Minimal kommer fra det franske utrykket «det minimale», noe som passet oss midt i blinken, ettersom at det er akkurat dette uttrykket vi ønsket å få frem i våres nettbutikk.

Enkelt og minimalt
Le Minimal

Etter å ha funnet ut av hva vi ønsket å selge i nettbutikken, var det helt nødvendig å finne ut av hvordan vi ønsket å «designe» butikken. For nettbutikkens førsteinntrykk vil designet være viktig, så vi satt av litt tid til å finne ut av akkurat dette. Vi ønsket et stilrent og enkelt design, slik som produktene i nettbutikken. Det er viktig at siden er oversiktlig og enkel, ikke for komplisert å bruke. Vi begge har god erfaring med det å handle på nett, og vet godt hvor irriterende det er dersom du ikke finner frem til det du ønsker, eller om det er noe annet som tar oppmerksomheten bort fra produktene.

For å gjøre det enklere for kundene å finne frem, satt vi opp ulike funksjoner og kategorier. Ved et enkelt trykk på forsiden (shop her), kommer du rett til alle de ulike produktene, men allikevel kan du velge en spesifikk enkelt kategori, f.eks. dersom du kun ønsker å se t-shirts.

Her ser du et skjermbilde av Le Minimal sin forside, og de ulike kategoriene du enkelt kan velge mellom. Dersom du ønsker å se alle produktene på ett og samme sted, kan du velge «Shop her
Her ser du et eksempel på hvordan det ser ut når du velger en enkelt kategori, i dette tilfelle «T-shirts».

Vi gir deg muligheten til å se alle produktene på ett sted, men også kun se enkelt kategorier dersom du ønsker det. Dette gjør det enklere for kundene å finne frem til ønsket produkt.

Gjennomføring

Valg av plattform – Shopify
Plattformen vi valgte å bruke til vår nettbutikk falt på Shopify. Dette fordi det var noen tidligere studenter som hadde benyttet seg av denne tidligere og anbefalte den videre til oss. Shopify er relativt enkel å bruke, og du kan fint bygge opp ulike design og widgeter uten at du nødvendigvis har noen form for egenskaper eller erfaring med koding fra tidligere, noe som gjør at vi enkelt kan personalisere våres nettbutikk. Shopify tilbyr også mange ulike applikasjoner, blant annet Chatbot som vi ønsket å ta i bruk, dette kommer vi tilbake til lenger ned i innlegget.

Hvordan ønsket vi å markedsføre Le Minimal?

For at vi skal kunne bli sett og funnet er vi helt avhengig av å ha en markedsføringsstrategi. Vi har da valgt tre ulike metoder hvor vi ønsket å markedsføre vår nettbutikk. Valget falt da først og fremst på; sosiale medier, E-post markedsføring og kundeservice.

Sosiale medier
Sosiale medier i dag gir oss store muligheter til å vokse og markedsføre oss selv. Her har du muligheten til å nå ut til et bredt spekter, samt muligheten til å måle kampanjer og generelt trafikken til nettbutikken. Sosiale medier er også en perfekt måte å markedsføre på dersom du er i oppstartsfasen og budsjettet ikke er all verdens. Dette er også mye av grunnen til at vi har valgt akkurat dette.

Dersom vi skulle markedsført nettbutikken og produktene våre hadde vi benyttet oss av plattformer som Instagram og Facebook. Det er på disse plattformene vi finner den potensielle målgruppen vi er ute etter. Så her ville det vært daglige oppdateringer og jevnlige poster. For å nå ut til nye potensielle kunder i relevante målgrupper ville vi benyttet oss av annonserings mulighetene som er å finne på Facebook og Instagram.

Via Instagram kunne vi fremme nyhetsbrevet, hvor vi gir deg muligheten til å melde deg på, og dermed holde deg oppdatert på både nyheter og nye tilbud.

Skjermbilde av Le Minimal sin Instagram

E-post markedsføring
Gjennom annonseringen av nyhetsbrevet på Instagram ville vi fortsatt videre med E-post markedsføring. Her ville du som sagt fått all informasjon, blant annet en sneak peak på nye kolleksjoner, muligheter til å delta på forhåndssalg osv.

Kundeservice
Det å være tilgjengelig for kunden til enhver tid, dersom de har noen ønsker eller spørsmål er noe vi syntes var viktig. Derfor ville vi ha installert en chatbot på nettsiden vår. Gobot er en salgsfremmende chatbot som er kompatibel med Shopify. Her vil du se et popup vindu på nettsiden, hvor du vil ha muligheten til å stille spørsmål. Dette vil være med på å øke kundetilfredsheten.

Vi ville også gitt deg muligheten til å kontakte oss, blant annet gjennom Facebook Messenger. Her vil kunden kunne få kjappe svar og muligheten til å føle seg sett og hørt av de ansatte.

//Madelen og Anniken

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *