Hvordan starte nettbutikk? Del 2

I det forrige innlegget skrev jeg og min medstudent Anniken Uhl Bakke hvordan vi fra bar bakke startet vår helt egen nettbutikk i forbindelse med vår siste eksamen i dette semesteret. Her gikk vi gjennom planleggingen av nettbutikken, hvordan vi ønsket å gjennomføre det og hvordan vi tenkte å markedsføre oss gjennom sosiale medier, E-post markedsføring og kundeservice. Dersom du ikke har lest det tidligere innlegget, vil jeg anbefale å gjøre det her.

I dette innlegget skal vi gå videre i prosessen, hvor vi blant annet skal se på hvilken markedsstrategi vi tok i bruk, hvilke betalingsløsninger vi ønsket å benytte oss av og kort om lanseringen av nettbutikken.

Markedsføringsstrategi – SOSTAC
For å kunne bygge opp en nyoppstartet nettbutikk vil en digital strategi kunne hjelpe deg godt på veien. Dersom man ikke vet hvilke retning man ønsker å jobbe, vil den harde jobbingen mest sannsynlig være forgitt når det kommer til sluttstykke. Det å ha en forståelse av egen situasjon, fastsatte mål, hvordan vi skal nå målene og en måte å kunne måle dette på vil være viktig dersom du skal oppnå suksess. Det finnes flere ulike modeller for akkurat dette, men vi har valgt å ta utgangspunkt i SOSTAC – modellen.

Modellen består av følgende punkter; Situation analysis, Objectives, Strategy, Tactics, Actions og Control. Under prosessen med opprettelse av nettbutikken gikk vi gjennom disse punktene steg for steg, for å få en bedre forståelse av hva vi ønsket å oppnå, og hvordan vi skulle komme i mål med en vel fungerende strategi.

Vi syntes denne strategien fungerte vel så bra, men vi har også benyttet oss av målingsverktøyet OKR (Objectives og Key results). Dersom du lurer på hva dette er, kan du lese et tidligere innlegg om akkurat dette.

Betalingsløsninger
Da vi først begynte å diskutere ulike betalingsløsninger snakket vi om kjente leverandører som Vipps og Klarna. Men vi tenkte også på om det fantes noen andre betalingsmetoder vi ønsket å sjekke ut. Vi sammenlignet de ulike betalingsløsningene, og kom tilslutt frem til Stripe som den beste løsningen, etter å ha sett på ulike fordeler, ulemper og priser. Stripe er en betalingsmetode som lett kan integreres i Shopify, og som var anbefalt for denne plattformen. PayPal er også en alternativ betalingsløsning som det også er mulig å benytte seg av, dette fordi det er standard for nettbutikker i shopify.

Dessverre er nettbutikken vår kun en demo, og vil i dette tilfelle ikke kunne motta ekte betalinger. Men dersom vi ikke hadde hatt en demo butikk, ville det vært mulig å benytte seg av både Visa, MasterCard, American Express og Apple Pay. Så kunden ville dermed hatt mange muligheter å velge mellom når en skulle betale.

Stripe add-on for LearnPress - ThimPress
Bilde lånt av https://thimpress.com/product/stripe-add-on-for-learnpress/

Lansering
Tidlig i fasen startet vi med å designe og komme med eksempler på produkter til nettbutikken vår. Først og fremst en enkel t – skjorte, før det senere utviklet seg til en god del andre produkter.  Produktene våre ble vel og merke designet og lansert på nettsiden en god stund før selve nettbutikken var klar til lansering. Etter en god del arbeid, og med et bredere utvalg av designet produkter kunne vi tilslutt lansere butikken!

//Madelen og Anniken

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *